Nawołujemy do rzetelnego prowadzenia konsultacji społecznych przed wprowadzeniem zmian w prawie. Powyższe, mocne argumenty w omawianej sprawie nie musiały paść, gdyby posłuchano profesjonalistów – dyrektorów i samorządowców. Wystarczyło zapytać – zaznaczyło Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty w stanowisku odnoszącym się do pomysłu nadania nauczycielom statusu funkcjonariusza publicznego.
Rezygnacja z wiążącej opinii kuratora przy sieciowaniu szkół, ułatwienia w tworzeniu zespołu szkół tego samego typu czy zmiany w tworzeniu oddziałów łączonych w małych szkołach – to niektóre zmiany w Prawie oświatowym zapowiedziane przez MEN. Konsultacje nowego projektu mają rozpocząć się niebawem.
W opublikowanym w wykazie prac legislacyjnych RM projekcie nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe znalazł się postulat nadania nauczycielom statusu funkcjonariusza publicznego. Jak argumentuje ustawodawca, ma to zwiększyć ich prawną ochronę.
Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje wprowadzenie obligatoryjności tworzenia rad szkół i placówek. Zmianie ulec mają też przepisy dotyczące samorządu uczniowskiego. To założenia projektu nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe, która została wpisana do wykazu prac legislacyjnych rządu.
Zmiany w przepisach dotyczących frekwencji uczniów i usprawiedliwiania ich nieobecności to jeden z punktów zaproponowanych w nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe. Zgodnie z projektem ustawy za niespełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego lub szkolnego będzie uznawana nieusprawiedliwiona obecność na co najmniej 50% dni zajęć w okresie jednego miesiąca, albo na co najmniej 25% dni zajęć w okresie całego roku szkolnego.
Powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i możliwość zatrudnienia w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć - nad takimi m.in. zmianami pracuje Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowując projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe.