Na chwilę obecną brak jest uzasadnienia dla tworzenia specjalnego, dedykowanego funduszu dla wsparcia miast w tworzeniu stref czystego transportu - poinformował wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta.
Fundacja SmogLab podsumowała dotychczasowe działania rządu na rzecz czystego powietrza. W szkolnej skali wyszła “trója” z plusem. Autorzy raportu na minus zaliczyli fatalną obsługę beneficjentów i wielomiesięczne zatory płatnicze w programie Czyste Powietrze, brak finansowania z ETS termomodernizacji budynków mieszkalnych i opieszałość Inspekcji Ochrony Środowiska w ramach kontroli wdrażania programów ochrony powietrza. Z kolei jako plusy obecnego rządu wskazano: przyjęcie nowych norm jakości węgla, poparcie unijnej dyrektywy ds. jakości powietrza i zapowiedź walki ze złej jakości biomasą.
Dane z blisko 1800 punktów pomiaru parametrów jakości powietrza są już dostępne w aplikacji mObywatel – poinformowało w czwartek Ministerstwo Cyfryzacji.
Nowa Ruda, Sucha Beskidzka i Nowy Targ to miejscowości, w których według danych zbiorczych Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska jakość powietrza w 2023 roku była najgorsza w Polsce. Podsumowując wyniki oceny GIOŚ podkreśla jednak znaczną poprawę parametrów powietrza w porównaniu z latami wcześniejszymi.
Zwiększenie współfinansowania z Funduszu Termomodernizacji i Remontów do poziomu 90 proc. i zmniejszenie do 10 proc. wkładu własnego gminy do przedsięwzięć niskoemisyjnych – to niektóre ze zmian w programie „Stop Smog” przygotowywane przez resort klimatu.
Na pewno w tym roku pojawi się ustawa, która zobowiąże Warszawę, Kraków, Katowice i Wrocław do utworzenia stref czystego transportu - poinformował rzecznik Ministerstwa Klimatu i Środowiska Hubert Różyk. Od 1 lipca swoją strefę czystego transportu wprowadza Warszawa.