Przepisy Kodeksu pracy i przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie nakładają na urzędników żadnych obowiązków w zakresie ubioru do pracy – wynika z wyjaśnień Głównego Inspektoratu Pracy. Spory w tym zakresie powinien rozstrzygać sąd pracy.
Wynagrodzenie zasadnicze może być niższe niż płaca minimalna. Pracodawca może uzupełnić je premią – wynika z wyjaśnień Państwowej Inspekcji Pracy. W przypadku pracowników samorządowych zasady wypłacania premii muszą zostać określone w regulaminie wynagradzania.
Jeszcze tylko dwa tygodnie mają pracodawcy na uzupełnienie badań okresowych pracowników. 27 grudnia upływa ważność orzeczeń lekarskich, których obowiązywanie zostało przedłużone na czas epidemii COVID-19.
Przepisy nie przewidują możliwości przeniesienia niewykorzystanego uprawnienia do zwolnienia od pracy w danym roku kalendarzowym na rok kolejny ani na lata przyszłe – poinformowała Serwis Samorządowy PAP Państwowa Inspekcja Pracy. Chodzi o przysługujący pracownikom urlop opiekuńczy i zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej.
Jeżeli zmienia się wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, pracodawca powinien dokonać tej zmiany w formie pisemnej – wyjaśniła Państwowa Inspekcja Pracy. Oznacza to konieczność aneksowania umów ze wszystkimi pracownikami, których pensja nie przekracza stawek minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Państwowa Inspekcja Pracy poinformowała o 23 wypadkach, do których doszło podczas wykonywania pracy zdalnej, od momentu ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego, czyli od 14 marca 2020 r. – przekazał PAP Główny Inspektorat Pracy. 17 osób poniosło śmierć.