Trwają analizy nad wprowadzeniem czterodniowego tygodnia pracy. Centralny Instytut Ochrony Pracy ma przez rok badać, jak wprowadzenie tego rozwiązania wpłynie na wypadkowość w miejscu pracy i stan zdrowia pracownika - powiedział PAP Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki.
Pracodawca pokrywa koszty poniesione przez pracownika w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu – wskazała Państwowa Inspekcja Pracy. Zwrot kosztów od pracodawcy nie przysługuje, jeśli pracownik przerywa urlop np. z powodu choroby.
Pracodawca z dniem dostarczenia dodatkowych dokumentów o wcześniejszym zatrudnieniu będzie musiał na nowo przeliczyć staż pracy pracownika, od którego uzależniony jest wymiar urlopu wypoczynkowego – wynika z wyjaśnień Państwowej Inspekcji Pracy.
Przepisy Kodeksu pracy i przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie nakładają na urzędników żadnych obowiązków w zakresie ubioru do pracy – wynika z wyjaśnień Głównego Inspektoratu Pracy. Spory w tym zakresie powinien rozstrzygać sąd pracy.
Wynagrodzenie zasadnicze może być niższe niż płaca minimalna. Pracodawca może uzupełnić je premią – wynika z wyjaśnień Państwowej Inspekcji Pracy. W przypadku pracowników samorządowych zasady wypłacania premii muszą zostać określone w regulaminie wynagradzania.
Jeszcze tylko dwa tygodnie mają pracodawcy na uzupełnienie badań okresowych pracowników. 27 grudnia upływa ważność orzeczeń lekarskich, których obowiązywanie zostało przedłużone na czas epidemii COVID-19.