
Rezygnacja z opiniowania arkuszy organizacyjnych szkół i przedszkoli przez kuratora oświaty a także zobligowanie organu prowadzącego do przekazania zatwierdzonego arkusza organizacji organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny – to główne zmiany, jakie wprowadza projekt rozporządzenia MEN.

Projekt rozporządzenia zmieniającego definicję podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Zmiany mają wejść w życie od 1 września 2026 roku.

Zmiany w tygodniowym wymiarze obowiązkowych zajęć edukacyjnych, wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły a także określenie minimalnego wymiaru godzin zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej – to między innymi zmiany, które zakłada projekt rozporządzenia w sprawie ramowego planu nauczania dla szkoły podstawowej.

W Instytucie Badań Edukacyjnych zakończyły się prace nad projektami nowych podstaw programowych dla przedszkola i większości przedmiotów w szkołach podstawowych – poinformował Instytut. To etap reformy zapowiadanej przez ministerstwo edukacji.

Instytut Badań Edukacyjnych PIB organizuje wysłuchania publiczne projektów nowych podstaw programowych dla przedszkoli i szkół podstawowych. Do 12 września br. można zgłaszać swój udział, a spotkanie odbędzie się w formie zdalnej 18 i 19 września.

Z danych szacunkowych MEN wynika, że w roku szkolnym 2025/2026 w szkołach dla dzieci i młodzieży będzie uczyć się 4 mln 891,9 tys. uczniów. W klasach I szkół podstawowych prognozowane jest 396,6 tys. uczniów, to o ponad 30 tys. mniej niż w roku szkolnym 2024/2025.