Pomiędzy wersją ustawy o sygnalistach uzgodnioną na KWRiST, a uchwalonym tekstem regulacji zmieniła się zawarta w art. 2 definicja „organu publicznego”. W efekcie obowiązki nakładane przez ustawę na JST zostały rozszerzone na rady gmin, miast i powiatów oraz sejmiki wojewódzkie. Samorządy żądają wyjaśnień oraz pilnej nowelizacji.
Przepisy wynikające z ustawy o sygnalistach zaczęły obowiązywać od 25 września br. Dla niektórych samorządów oraz ich podmiotów część zapisów nowego prawa okazała się niejasna. Resort pracy wyjaśnia wątpliwości JST dotyczące ich interpretacji.
Państwowa Inspekcja Pracy uruchomiła infolinię z bezpłatnymi poradami prawnymi z zakresu uprawnień pracowniczych wynikających z ustawy o ochronie sygnalistów. Nowe przepisy dotyczące sygnalistów weszły w życie 25 września.
Czy można łączyć funkcję IOD z zadaniami związanymi z obsługą wniosków od sygnalistów? Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował stanowisko odnoszące się do tego pytania, w którym stwierdza, że jest to możliwe pod warunkiem dokonania analizy dotyczącej zapewnienia IOD warunków dla zachowania niezależności i prawidłowego wykonywania obu zadań.
We wtorek 17 września br. odbędzie się bezpłatny webinar „Sygnaliści – czy jesteśmy gotowi?” zorganizowany przez Państwową Inspekcję Pracy wspólnie z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Ustawa o ochronie sygnalistów nakłada na samorządy obowiązek ustalenia procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Jak powinno wyglądać jej opracowanie i wdrożenie w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego – radzi Grzegorz Lubeńczuk, radca prawny z Kancelarii Wyrzykowscy.