Decydując o wyrażeniu zgody na zwolnienie radnego z pracy, rada nie powinna oceniać zasadności rozwiązania stosunku pracy, a jedynie ustalić, czy podstawą są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu – wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie. Do uchwały powinno zostać dołączone wyczerpujące uzasadnienie stanowiska rady.
Rada Miejska pomijając w uchwale ustalenie zasad zwrotu kosztów podroży służbowej przesądziła, że zwrot kosztów podroży sołtysom nie będzie przysługiwał w żadnym przypadku. Takie postanowienie mieściło się w kompetencjach rady – wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim.
Nie ma podstaw do zakwalifikowania interpelacji jako wniosku o udostępnienie informacji w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej – wynika z postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Odpowiedź na zapytanie lub interpelację radnego nie podlega też ocenie sądów administracyjnych.
Nieobecny radny nie wykonuje swoich powinności związanych z mandatem, a zatem nie powstają wydatki lub straty, które dieta ta miałaby rekompensować – wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu. Według WSA zasady te obowiązują również przy naliczaniu diety za udział w sesjach nadzwyczajnych i posiedzeniach komisji, które ją poprzedzają.
Uchwała rady gminy w sprawie odwołania skarbnika, podjęta bez wniosku wójta, niezgodnie z jego wnioskiem lub z własnej inicjatywy rady, jest dotknięta wadą powodującą jej nieważność – wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi. Wymóg dotyczący wniosku ma chronić wójta przed podejmowaniem przez radę decyzji wbrew jego woli.
Zgoda albo odmowa zgody rady gminy na rozwiązanie z radnym stosunku pracy powinna być udzielona w drodze uchwały – wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach. Motywy podjęcia decyzji przez radę powinny wynikać z treści uzasadnienia uchwały.