
W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Zmiany dotyczą m.in. budowy chodników, przejść dla pieszych oraz regulacji obejmujących przygotowanie dróg do prowadzenia działań ratowniczych.

Ponad 2,5 mld zł w latach 2021–2024 deweloperzy przekazali na budowę i modernizację dróg w miastach wojewódzkich – oszacowano w raporcie sporządzonym przez Polski Związek Firm Deweloperskich. Środki te zostały przekazane do samorządów w ramach tzw. umów drogowych.

Gminy z woj. lubuskiego chcą, aby Lasy Państwowe w bardziej sprawiedliwy i skuteczny sposób pomagały finansować naprawy i utrzymanie dróg gminnych i powiatowych. Zwracają uwagę, że w wielu regionach, szczególnie tych mocno zalesionych, drogi te są niszczone przez ciężki transport drewna, a gminy nie mają pieniędzy na remonty.

Przepisy regulujące partycypację inwestorów w kosztach budowy lub przebudowy dróg wymagają doprecyzowania - oceniają zgodnie deweloperzy i samorządowcy. Branża deweloperska oczekuje konkretnych zmian, ale samorządowcy stawiają swoje warunki i broniąc konstytucyjnej samodzielności proponują opłatę urbanizacyjną.

Ministerstwo Infrastruktury chce, by przewoźnicy udostępniali elektronicznie m.in. rozkłady jazdy i cenniki - wynika z opublikowanego w czwartek projektu ustawy. Resort zamierza stworzyć Krajowy Punkt Dostępu do danych o podróżach multimodalnych. Dane do systemu będą dostarczać również jednostki samorządu terytorialnego.

Wojewoda może określić dodatkowe kryteria naboru wniosków, tak aby ułatwić m.in. gminom wiejskim możliwość uzyskania dofinansowania ze środków RFRD - wyjaśnił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec w odpowiedzi na interpelację poselską.